www.woodturning.dk

WoodTurning.dk et forum for alle med interesse i trædrejning
Dato og tid er 07 maj 2024, 04:49

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]




Skriv nyt emne Svar på emne  [ 16 indlæg ] 
Forfatter besked
Indlæg: 16 dec 2009, 09:32 
Offline
Bjerg af spåner
Brugeravatar

Tilmeldt: 15 dec 2009, 00:13
Indlæg: 284
Geografisk sted: Midtfyn
Hej…

Jeg er meget nybegynder, det eneste jeg har drejet i træ er et par bat til rundbold for snart 20 år siden da jeg gik på efterskole. Og kan huske at jeg syntes det var rigtigt sjov.
Så i mange år har jeg drømt om at anskaffe mig en trædrejebænk, og i sidste uge havde XL-Byg en trædrejebænk i deres tilbuds avis til 800 kr. Godt nok ikke nogle Mercedes inden for trædrejebænke, men jeg tænkte at det var en meget god måde at starte op på. Så jeg fik hurtig overbevidst fruen om at sådan en kunne jeg slet ikke leve foruden, argumenterne var gode bl.a. at jeg havde nogle stemmejern og en hel masse brænde. Så 800 kr. var en ganske billig hobby i forhold til så meget andet ;o)

Men jeg blev klogere …!

Efter jeg havde fået den op og køre gik der ikke længe før jeg indså, at et almindeligt stemmejern ikke er optimalt. Så hen til bænksliberen og ændre vinkelen på et par stemmejern, også skulle det problem været løst… Troede jeg… Det hjælp da også lidt. Men efter at have været hukket i mange gange måtte jeg erkende, at hvis jeg ikke ville af med et par af mine fingere inden for den nærmeste fremtid blev jeg nød til at have noget rigtigt værktøj. (med længere skafter)

Så ud og investere i rigtigt værktøj, og hjem til bænken igen. Nu gik det også meget bedre ingen tvivl om det. Men efter mange små problemer med bænken og blot 4 aftner gik den pokkers drejebænk HELT i stykker, og jeg kunne godt se at sådan en drejebænk slet ikke ville holde i længden ;o( Så ind til fru Annette og tegne, forklare, og vise videoklip på youtube, alt sammen for at overbevise hende om at jeg endnu en gang var nød til at sprænge min lommepengekvote.. (det sker med jævne mellemrum)

Så i mandags blev jeg ejer af en JET model JWL-1220 ;o)
Nu håber jeg bare at jeg bliver glad for den. Da jeg nærmest har forpligtet mig til at stå ude i mit kolde værksted en stor del af vinteren…

Venlig hilsen Brian.
(Forhåbentlig kommende trædrejer ;o)


Top
 Profil  
 
Indlæg: 16 dec 2009, 10:04 
Offline
Site Admin - Træ krammer
Brugeravatar

Tilmeldt: 30 jan 2008, 14:28
Indlæg: 877
Geografisk sted: Rønde, Djursland
JET Laver nogle rigtig fine bænke og jeg er sikker på at du bliver glad for den.

Jeg har selv overvejet om jeg skulle anskaffe mig en ekstra mindre bænk og jeg er ikke i tvivl om at det er bliver en JET til den tid.

Jeg så ligeledes den drejebænk de havde i XL - min tanke var straks at det kun vil indbyde til problemer for dem der køber den. Derfor er der utroligt mange brugte "billige" drejebænke på brugtmarkedet af den type og det ender ofte med at tage lysten fra køberne. Det synes jeg er ærgeligt.

_________________
Med venlig hilsen

Anders Bremer - http://www.andersbremer.dk
Medlem af klubben NOVA DVR XP
Den søde, rare og venlige administrator :D ........We're all one tool away from greatness.......He Who Dies With the most Tools Wins :D


Top
 Profil  
 
Indlæg: 16 dec 2009, 11:00 
Offline
Site Admin - Træ krammer
Brugeravatar

Tilmeldt: 30 jan 2008, 11:40
Indlæg: 3278
Geografisk sted: Odense Fyn
Velkommen til brian ! du bliver helt sikkert glad for bænken, den er god.

Find en af forum banditterne i nærhede besøg og snak, tag et kursus, find en husflidsforening :)

lige lidt råd herfra :) og stemmejern og drejebænk er ikke en god løsning hihi

_________________
Rasmus - Skew the wood

Træ, special værktøj, opgaver, alt inden for trædrejning. - http://www.woodturning.dk - tlf 29486637


Top
 Profil  
 
Indlæg: 16 dec 2009, 11:31 
Offline
Bjerg af spåner
Brugeravatar

Tilmeldt: 15 dec 2009, 00:13
Indlæg: 284
Geografisk sted: Midtfyn
Mange tak for jeres svar ;o)

Det er super i mener at jeg bliver glad for min lille JET ;o)
Jeg havde også kigget en del på nettet inden jeg bestemte mig.
Den skal først rigtigt prøves i dag, men da jeg ikke rigtigt har nogen erfaring har jeg jo ingen forudsætninger for at vide hvor god den er.

Og nej..! Stemmejern er ikke godt på en trædrejebænk (erfaring nr.1) Det er nok uden tvivl en go’ ide for mig, at finde et sted at tage et kursus He-he

Jeg havde nu ikke regnet med det helt vilde af den bænk fra XL Byg, men jeg troede nu ikke den var så ringe… Også har jeg endda fået en ny billig-bænk fra XL Byg, for de vil jo ikke lade handlen gå tilbage… Men hva’ pokker jeg tror bare jeg laver den om til en slibe-station.

Mvh. Brian

_________________
Med venlig hilsen

Brian V. Hansen
Det er bedre at sidde på kroen og tænke på kirken,
end at sidde i kirken og tænke på kroen…


Top
 Profil  
 
Indlæg: 16 dec 2009, 11:59 
Offline
Site Admin - Træ krammer
Brugeravatar

Tilmeldt: 30 jan 2008, 14:28
Indlæg: 877
Geografisk sted: Rønde, Djursland
B V Hansen skrev:
..... for de vil jo ikke lade handlen gå tilbage… Men hva’ pokker jeg tror bare jeg laver den om til en slibe-station......


Ærgeligt med den dårlige service - hvor var det henne, for der vil jeg da ikke handle.
Jeg har kun gode service erfaringer i Bauhause at relatere til, der fik jeg engang pengene tilbage for min bordrundsav, den var ikke i stykker, den levede bare ikke op til forventningerne. Det er god service. ;)

...dog en rigtig god ide med slibestationnen, den idé pusler også i mit hoved mon ikke det bliver til noget engang :D

_________________
Med venlig hilsen

Anders Bremer - http://www.andersbremer.dk
Medlem af klubben NOVA DVR XP
Den søde, rare og venlige administrator :D ........We're all one tool away from greatness.......He Who Dies With the most Tools Wins :D


Top
 Profil  
 
Indlæg: 16 dec 2009, 12:11 
Offline
Bjerg af spåner
Brugeravatar

Tilmeldt: 15 dec 2009, 00:13
Indlæg: 284
Geografisk sted: Midtfyn
Det var XL Byg i Ringe.
Jeg kunne måske godt have skruet bissen mere på, men jeg gad ikke risikere at skulle blive i dårligt humør over det. Og inden jeg købte drejebænken havde jeg egentlig tænkt tanken om en slibe-station, hvis den ikke levede op til mine forventninger ;o)

Mvh. Brian

_________________
Med venlig hilsen

Brian V. Hansen
Det er bedre at sidde på kroen og tænke på kirken,
end at sidde i kirken og tænke på kroen…


Top
 Profil  
 
Indlæg: 16 dec 2009, 13:25 
Offline
håbløs træ krammer
Brugeravatar

Tilmeldt: 03 apr 2008, 23:55
Indlæg: 510
Geografisk sted: Ude på landet på Fyn i nærheden af Ørbæk
Du er velkommen til at kigge forbi mig en dag. Jeg bor 15 km. fra Ringe.
Jeg har haft drejebænk 4 år, så man kan ikke regne mig til de fuldbefarne; på den anden side har jeg brugt en del timer i værkstedet, så jeg véd da lidt.
Send en PB.
Venlig hilsen Jens


Top
 Profil  
 
Indlæg: 16 dec 2009, 13:35 
Offline
Bjerg af spåner
Brugeravatar

Tilmeldt: 15 dec 2009, 00:13
Indlæg: 284
Geografisk sted: Midtfyn
Hej Jens.

Alletiders.!
Det kan jeg da rigtigt godt tænke mig, det vil jeg helt sikkert kunne finde meget interessant ;o)
PB er på vej…

Mvh. Brian

_________________
Med venlig hilsen

Brian V. Hansen
Det er bedre at sidde på kroen og tænke på kirken,
end at sidde i kirken og tænke på kroen…


Top
 Profil  
 
Indlæg: 17 dec 2009, 14:09 
Offline
Ny bruger
Brugeravatar

Tilmeldt: 13 dec 2008, 23:27
Indlæg: 16
Geografisk sted: lidt uden for Ørbæk på fyn.
Hej Brian! du er også meget velkommen til at kigge forbi mig.Jeg bor ca. 4 km. fra Ringe og drejet i 5-6 år. Min drejebænk er en promat 300 fra Gislev.

_________________
hilsen Gerhard


Top
 Profil  
 
Indlæg: 17 dec 2009, 16:40 
Offline
håbløs træ krammer
Brugeravatar

Tilmeldt: 21 dec 2008, 20:20
Indlæg: 524
Geografisk sted: Frederikssund
Bauhaus:

Vil købe en listesav som hænger til en god pris. Bliver bon'et for væsentlig mere - og påtaler det. Den ansvarlige for afdelingen nægter at sælge mig saven til den pris der står på prisskiltet, med den begrundelse at skiltet hang forkert.

Køber en flæk-økse med en kile og håndøkse. Da jeg pakker ud hjemme - er der ingen kile. Ingen hjælp i Bauhaus.

Køber isoleringsbats i 50 mm, som ekspedienten sender en mand ud efter. Det tager en evighed. Jeg får selvfølgelig 145 mm bats med hjem. Ingen hjælp i Bauhaus - emballagen er brudt og de kan ikke vide om det var den vare jeg skulle have.

Bauhaus stinker. Men de er billige. Stinkende billige.

_________________
Gunnar Langemark
- rådgiver, alkymist og aspirerende træmand.


Top
 Profil  
 
Indlæg: 17 dec 2009, 16:59 
Offline
Site Admin - Træ krammer
Brugeravatar

Tilmeldt: 30 jan 2008, 14:28
Indlæg: 877
Geografisk sted: Rønde, Djursland
Gunnar Langemark skrev:
Bauhaus:

Vil købe en listesav som hænger til en god pris. Bliver bon'et for væsentlig mere - og påtaler det. Den ansvarlige for afdelingen nægter at sælge mig saven til den pris der står på prisskiltet, med den begrundelse at skiltet hang forkert.

Køber en flæk-økse med en kile og håndøkse. Da jeg pakker ud hjemme - er der ingen kile. Ingen hjælp i Bauhaus.

Køber isoleringsbats i 50 mm, som ekspedienten sender en mand ud efter. Det tager en evighed. Jeg får selvfølgelig 145 mm bats med hjem. Ingen hjælp i Bauhaus - emballagen er brudt og de kan ikke vide om det var den vare jeg skulle have.

Bauhaus stinker. Men de er billige. Stinkende billige.


Bauhause i Tilst ved Århus er en tand bedre end det. Super service - her det store problem derimod Silvan - de fatter ikke en brille herovre i det mørke jylland.

_________________
Med venlig hilsen

Anders Bremer - http://www.andersbremer.dk
Medlem af klubben NOVA DVR XP
Den søde, rare og venlige administrator :D ........We're all one tool away from greatness.......He Who Dies With the most Tools Wins :D


Top
 Profil  
 
Indlæg: 17 dec 2009, 17:00 
Offline
moderator
Brugeravatar

Tilmeldt: 01 feb 2008, 10:12
Indlæg: 2191
Geografisk sted: Sdr. Onsild - Hobro
For mange år siden, gjorde jeg op med mig selv om butikkerne skulle overholde købeloven eller ej.

Jeg er nok blevet lidt berygtet nogle steder, men jeg holder fast.
Hvis butikken ikke vil give sig første gang, venter jeg til der er masser af mennesker i nærhenden
og så taler jeg meget tydeligt og højt. Det plejer at virke.
Jeg har fået byttet mobiltelefoner, cykler, filterpumper til ungernes badepøl, og alt muligt.
Jeg giver aldrig op ... ungerne har lært det, min kone synes det er pinligt at følges med mig,
når vi skal have noget byttet.
Og når jeg skal have noget byttet, har jeg altid et print af købeloven i lommen ... så er det sgu så nemt.

_________________
Venlig hilsen
Kaj
Man bliver ikke en god pianist, bare fordi man har et Steinway flygel


Top
 Profil  
 
Indlæg: 17 dec 2009, 17:04 
Offline
Bjerg af spåner
Brugeravatar

Tilmeldt: 27 jul 2008, 17:46
Indlæg: 345
Geografisk sted: Hillerød
Chock hos Bauhaus:
Købte halogenlamper til montering under køkkenskabene. (Bauhaus Holbæk).
De hvide plast-underlag til lamperne flækkede efter et årstid.
Tog et underlag med til lampeafdelingen i Bauhaus.
Ekspedienten kikkede lidt på dem og sagde: "Nå, jamen så er det nok derfor de er begyndt at lave dem i metal",
Gik hen og flåede hul på en anden pakke lamper og gav mig 5 stk metalunderlag med hjem i stedet.
Indimellem er der også der folk der kender til begrebet service!!
Hilsen Birger

_________________
PROMAT - Hva´ellers ?


Top
 Profil  
 
Indlæg: 17 dec 2009, 18:58 
Offline
håbløs træ krammer
Brugeravatar

Tilmeldt: 25 maj 2008, 11:02
Indlæg: 936
Geografisk sted: Frederikshavn
Sjovt som service varierer fra sted til sted. Jeg har fået fin service i Bauhaus Aålborg. Hos Elgiganten byttede de en fladskærm, som blev indleveret 2 dage før der var gået 2 år. Hos Føtex Frederikshavn fik jeg forleden alle pegene tilbage for en julegave, som jeg fik for snart to år siden. Så nogen steder kan de altså godt yde en ordentlig service.

_________________
Mvh
Kaj S.


Top
 Profil  
 
Indlæg: 17 dec 2009, 20:01 
Offline
håbløs træ krammer
Brugeravatar

Tilmeldt: 21 dec 2008, 20:20
Indlæg: 524
Geografisk sted: Frederikssund
Jeg tror sgu jeg må have et print af købeloven i lommen. For jeg talte både tydeligt mens der var andre OG jeg refererede til købeloven. Stadig ingen sav til den annoncerede pris!
Det var i Næstved - og afdelingslederen var en sur gammel satan.

_________________
Gunnar Langemark
- rådgiver, alkymist og aspirerende træmand.


Top
 Profil  
 
Indlæg: 18 dec 2009, 11:29 
Offline
Bjerg af spåner
Brugeravatar

Tilmeldt: 15 dec 2009, 00:13
Indlæg: 284
Geografisk sted: Midtfyn
Hvis jeg bliver udsat for helt uacceptable dårlig service i de store butikskæder.
Så spørger jeg efter chefen og hvis det ikke hjælper, er der nogle gange gået princip i det…
Når jeg så kommer hjem finder jeg telefonnummeret på hovedkontoret ringer og snører receptionisten, bliver så stillet om til direktionen eller marketingsafdelingen. Den ansatte som tager telefonen i direktionen eller marketingsafdelingen bliver som regel lidt forvirret over situationen, og stiller mig vider til en eller anden højtstående beslutningstager. Denne person kan slet ikke forstå at problemet er landet på hans/hendes bord og oftest lover de at tage sig af sagen, alt imens de undskylder over deres medarbejdere ikke udviser den firmapolitik og de retningslinier som er blevet pålagt dem.
Nogle gange er det så bare at vente på at den dumme ekspedient, eller hans chef ringer og undskylder. Også har butikken lige pludseligt ingen smalle steder i Bredgade ;o)
Og her bliver jeg så stejl. For det kan da ikke passe at jeg først er blevet udsat for en ualmindelig dårlig service skal bruger tid på at klage, og nu skal bruge mere tid og benzin på at køre til butikken en gang til.
Nej..! Nu må de sku, sende den vare eller hvad der nu har været af mangler, og ofte opgiver de at få den gamle/defekte vare tilbage.

Mvh. Brian

_________________
Med venlig hilsen

Brian V. Hansen
Det er bedre at sidde på kroen og tænke på kirken,
end at sidde i kirken og tænke på kroen…


Top
 Profil  
 
Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 16 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]


Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen tilmeldte og 3 gæster


Du kan ikke skrive nye emner
Du kan ikke besvare emner
Du kan ikke redigere dine indlæg
Du kan ikke slette dine indlæg
Du kan ikke vedhæfte filer

Søg efter:
Hop til:  
cron
POWERED_BY
Danish translation by Olympus DK Team